توصیه های نوروزی برای بیماران تحت درمان اعتیاد : یکی از مهم ترین اصول ، برای نیل به موثرترین درمان اعتیاد ، رعایت اصول درمانی در طول مدت درمان است. بیماران مبتلا به بیماری اعتیاد نیز از این قائده مستثنی نیستند و بایستی تمامی مواردی که پزشک درمانگر اعتیاد و روان شناسان در طول مدت درمان بازگو می کنند را، رعایت کنند تا به یک درمان علمی  همه جانبه و موثر دست یابند. در ایام تعطیلات به علت متفاوت بودن شرایط زندگیِ فرد با توجه به مسافرت رفتن ، دور شدن از محیط کار و … و به طور کل ایجاد یکسری تغییرات در برنامه روزانه، فرد بیمار باید نکات مهم زیر را در نظر داشته باشد.

توصیه های نوروزی برای بیماران تحت درمان اعتیاد

نکاتی در ارتباط با دوز داروی مصرفی

  1. تمامی داروهای تجویز شده را به همراه داشته باشید و طبق دستور پزشکتان  مصرف کنید.
  2.  دوز داروی مصرفی خود را از مرکزی که تحت درمان هستید تهیه کنید و از تهیه دارو از عطاری ها به شدت خودداری کنید .( احتمال این که داروهای موجود در عطاری ها تاریخ مصرف گذشته باشد و با ناخالصی ها همراه باشد زیاد است و می تواند سلامتی شما را تهدید کند و در درمانتان تداخل ایجاد کند).
  3. در حفظ و نگهداری داروی خود کوشا باشید.( در منزل و در مسافرت دارو را در جای مناسب قرار دهید تا از ریختن دارو( شربت ) یا خیس شدن دارو ( قرص ) واز بین رفتن آن جلوگیری شود .
  4. داروها را در ظرف اصلی خود نگهداری کنید و ازخالی کردن داروها در ظرف های دیگر خودداری کنید چرا که ممکن است افراد دیگر به اشتباه از داروی شما استفاده کنند و سلامت آن ها به مخاطره بیفتد و حتی منجر به بروز کما و مرگ آن افراد شود .
  5. دارو را از دسترس اطفال و افراد دیگر دور نگهدارید.

برخی از نکات مهم روان شناختی

  1. در برنامه هایی که خانواده برای ایام تعطیل در نظر گرفته اند شرکت کنید و از منزوی بودن و تنهایی پرهیز کنید. توصیه های نوروزی برای بیماران تحت درمان اعتیاد
  2.  از مشاجرات پرهیز کنید.
  3. از حضور در محیط هایی که یادآور مصرف هستند به شدت خودداری کنید.
  4.  از برقراری ارتباط مجدد با دوستان مصرف کننده سابق ِ خود پرهیز کنید و اجازه ندهید تا به بهانه تبریک ِ سال نو ارتباطشان را مجدد با شما از سر بگیرند.
  5. در مسافرت و دید و بازدید ها جهت ایجاد تعاملات بیشتر و فاصله گرفتن از تنبلی و هجوم افکار منفی ،در پذیرش و انجام یک سری از مسئولیت ها کوشا باشید .
  6. اجازه ندهید که تعطیلات باعث بهم خوردن کل برنامه ریزی ها و اهداف شما شود. سعی کنید در این ایام، ساعتی از روز را حتی به طور مختصربه انجام  برنامه های قبلی خود ( برنامه های سازنده ای که با شروع درمان آغاز کردید و در پیش گرفتید) اختصاص دهید .

برخی از نکات مهم تغذیه ای

بهتر است علاوه بر ۳ وعده غذای اصلی، ۲ میان وعده‌ غذایی نیز در برنامه غذاییتان داشته باشید. میان ‌وعده‌های غذایی کمک می ‌کنند اختلاف بین حداقل و حداکثر قند خون در طول روز کاهش یابد؛ چون یکی از عواملی که موجب تغییرات خلق بیمار، احساس افتِ انرژی و خستگی، تحریک‌ پذیری و عصبانیت در طول روز می‌شود، نوسان‌‌های قندخون است.

  1. خوردن میوه و سبزیجات تازه و غذاهای حاوی غلات کامل (مثل نان‌‌های سبوس ‌دار و برنج سبوس‌‌دار) می‌‌تواند منابع ویتامینی لازم را برایتان تامین کند.
  2. برای رفع یبوست مزمن، مصرف غذاهای حاوی فیبرِ بالا کمک‌ کننده است. میوه و سبزیجات از این لحاظ موثر هستند .
  3. روزانه 8 تا10 لیوان آب ولرم بنوشید.
  4. در مصرف چربی‌ها محدودیت قایل شوید.
  5. در مصرف نمک  محدودیت قایل شوید.
  6. مصرف قند ، شکر و شیرینی‌جات را متناسب با میزان فعالیت فیزیکی خود تنظیم کنید .

توصیه های نوروزی برای بیماران تحت درمان اعتیاد در نهایت به این شکل می باشد که با توجه به اينكه مصرف مواد مخدر باعث دفع ويتامينها و املاح نيز مي‌شود، خوردن مكمل‌هاي مولتي ويتامين و املاح همراه با مكملهاي ويتامين B براي بدن ضروري و مفيد است. مكمل‌هاي غذايي و ويتاميني براي جذب بهتر، بايد همراه با غذا خورده شوند (برای مصرف ویتامین های ضروری بدن با پزشکتان مشورت کنید . چرا که مصرف بیش از اندازه بعضی از ویتامین ها نیز می تواند مضر و آسیب رسان باشد ).

جهت مشاوره با کارشناسان و روانشناسان کلینیک و گرفتن وقت ویزیت پزشک متخصص درمان اعتیاد با شماره های  ٠٢٦٣٢٢٤٢٥٨٩ – ٠٢٦٣٢٢٤٢٣٨٨ حاصل نمایید.

عنوان مقاله : توصیه های نوروزی برای بیماران تحت درمان اعتیاد

سحر اسماعیلی (کارشناس ارشد روانشناسی دکتری مطالعات اعتیاد)