حقایقی در مورد مواد مخدر تفریحی هم برای مردان و هم برای زنان، مصرف کوکائین، هروئین، اکستازی، حشیش و سایر داروهای تفریحی می تواند شانس بچه دار شدن را کاهش دهد. مصرف داروهای تفریحی در مدت زمان طولانی می تواند باعث مشکلات دائمی در سیستم تولید مثل و ناباروری شود. داروهای تفریحی نیز می توانند مشکلات جدی در بارداری ایجاد کنند. تمام داروها وارد جریان خون می شوند. برخی به طور مستقیم بر اسپرم یا تخمک تأثیر می گذارند و باروری را کاهش می دهند. برخی از آنها مستقیماً از جفت مادر وارد جریان خون کودک می شوند که می تواند باعث مشکلات سلامتی برای کودک شود.

اعتیاد چگونه بر باروری زنان تأثیر می گذارند؟

در زنان، مصرف زیاد شاهدانه می تواند باعث تغییرات هورمونی شود که بر تخمک گذاری تأثیر می گذارد و احتمال بارداری را کاهش می دهد. سایر داروهای قانونی مانند دیازپام (والیوم) و مسکن های مخدر (چه تجویز شده یا نه) می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. اگر در حال تلاش برای بچه دار شدن هستید، مهم است که در مورد داروهایی که استفاده می کنید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید: اعتیاد در دوران بارداری

چگونه بر باروری مردان تأثیر می گذارند؟

مصرف استروئیدهای آنابولیک برای بدن سازی یا ورزش های رقابتی باعث کوچک شدن بیضه ها و توقف تولید اسپرم می شود. اگر قصد دارید والدین باشید، توجه داشته باشید که معمولاً حدود دو سال طول می کشد تا اسپرم پس از قطع مصرف استروئیدها به حالت عادی برگردد. باروری مردان نیز می‌تواند توسط سایر مواد مخدر مانند حشیش، کوکائین و هروئین آسیب ببیند، زیرا سطح تستوسترون و میل جنسی (میل جنسی) را کاهش می‌دهند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد حشیش می تواند تعداد اسپرم مردان را کاهش دهد، میزان منی را کاهش دهد و تحرک اسپرم را کاهش دهد. همه این موارد احتمال بارور شدن تخمک توسط اسپرم را کاهش می دهد.

آیا اعتیاد به مواد بر باروری تأثیر می گذارد؟

در حالی که کاملاً مبرهن است که زنان باردار یا مایل به باردار شدن باید از الکل و مواد مخدر اجتناب کنند، به طور گسترده شناخته شده نیست که باروری مردان نیز می تواند تحت تأثیر سوء مصرف مواد قرار گیرد. باروری و سلامت باروری مردان و زنان تحت تأثیر سوء مصرف مواد است. علاوه بر این، شرایط پزشکی وجود دارد که با اعتیاد رخ می دهد که می تواند منجر به پیامدهای زیانباری برای سلامت جسمی و روانی، روابط شخصی، ثبات مالی و مسکن فرد، و مجموعه ای از مشکلات دیگر شود که می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر باروری تأثیر بگذارد.